فقدان یک مولکول مهم در گلبول های قرمز باعث آسیب عروقی در دیابت نوع 2 می شود

9 نوامبر 2021- تغییر عملکرد گلبول های قرمز منجر به آسیب عروقی در دیابت نوع 2 می شود. نتایج یک مطالعه جدید روی سلول‌های بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و موش ها نشان می‌دهد که این اثر ناشی از کاهش یک مولکول مهم در گلبول‌های قرمز خون است.

این مطالعه توسط محققان موسسه Karolinska در سوئد انجام و در مجله Diabetes منتشر شده است.

مطالعات به خوبی نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، افزایش می یابد. ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زمان ممکن است به رگ های خونی آسیب برساند که می تواند منجر به عوارض تهدید کننده ی زندگی مانند حمله قلبی و سکته شود. با این حال، مکانیسم‌های بیماری زمینه‌ای آسیب قلبی عروقی در دیابت نوع 2 تا حد زیادی ناشناخته است و در حال حاضر درمان‌هایی برای پیشگیری از این آسیب‌ها وجود ندارد.

در سال‌های اخیر تحقیقات نشان داده است که گلبول‌های قرمز خون که مهم‌ترین وظیفه آن‌ها انتقال اکسیژن به اندام‌های بدن است، در دیابت نوع 2 دچار اختلال می‌شوند و می‌توانند به عنوان واسطه ی عوارض عروقی عمل کنند. در مطالعه ی حاضر، محققان موسسه کارولینسکا با بررسی سلول‌های بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و موش‌ها به دنبال کشف تغییرات مولکولی در گلبول‌های قرمز بودند که بتواند این اثرات مضر را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توضیح دهد.

محققان دریافتند که سطوح مولکول کوچک"microRNA-210"به طور قابل توجهی در گلبول های قرمز خون 36 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با گلبول های قرمز 32 فرد سالم کاهش یافته است. میکروRNA ها به گروهی از مولکول ها تعلق دارند که به عنوان تنظیم کننده ی عملکرد عروق در دیابت و سایر شرایط عمل می کنند. آنها دریافتند که کاهشmicroRNA-210 باعث تغییرات در غلظت پروتئین عروقی خاصی می شود که موجب اختلال در عملکرد سلول های اندوتلیال عروق خونی می گردد. در بررسی های آزمایشگاهی، افزایش microRNA-210 به سطح طبیعی در گلبول‌های قرمز از ایجاد آسیب عروقی از طریق این تغییرات مولکولی خاص، جلوگیری کرد.

دکتر Zhichao Zhou، محقق دپارتمان پزشکی در موسسه کارولینسکا که این مطالعه را با همکاری پروفسورJohn Pernow  از همین دپارتمان انجام داده است، می‌گوید: یافته‌های این مطالعه یک علت ناشناخته آسیب عروقی در دیابت نوع 2 را مشخص کرد. ما امیدواریم که این نتایج راه را برای درمان‌های جدیدی که سطحmicroRNA-210  گلبول قرمز را افزایش می‌دهد، هموار کند تا بتوانیم از آسیب عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کنیم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/11/211109080857.htm